Een schoon en opgeruimd kantoor: 8 tips

Kantoorschoonmaak

Een motiverende werksfeer maakt gelukkige medewerkers

Een schoon, opgeruimd kantoor zorgt voor een betere, motiverende werksfeer en zorgt mee voor gelukkige medewerkers. Maar hoe zorg je ervoor dat een kantoor er altijd netjes uitziet?

1. Voer een clean desk policy in

Werknemers zullen er misschien niet meteen om staan te juichen, maar uiteindelijk zorgt het opbergen en/of weggooien van oude documenten, lege dozen die in de weg staan en andere overvolle pennenbakjes voor een representatieve werkplek waarin iedereen zich beter kan concentreren.

2. Zorg voor voldoende afvalbakken

Klink logisch, maar als iemand voor elk beetje afval naar de andere kant van de kamer moet lopen zal die het afval snel op zijn of haar bureau verzamelen.  Voorkom dit door bijvoorbeeld een afvalstraat te creëren op een centrale plaats.  Het recycleren van afval wordt makkelijk voor werknemers door aparte bakken voor papier, plastiek, glas en restafval.

3. Maak een aantrekkelijke pauzeruimte

Dit is niet alleen gezellig, maar voorkomt ook dat mensen achter hun bureau gaan eten en daarmee etensresten en vieze borden op hun bureau gaan verzamelen.

4. Hou het ook zelf bij

Hoewel een professioneel schoonmaakbedrijf onmisbaar is op kantoor, helpt het natuurlijk ook om het met zijn allen zelf bij te houden gedurende de dag.  Zorg dat iedereen vieze kopjes naar de keuken brengt.  Het aanrecht wordt proper gehouden en hun bureau netjes achter gelaten wordt op het einde van de dag.

5. Praktische opbergruimte voorzien

Geef iedereen een eigen bureaukastje om spullen in op te bergen en zorg voor voldoende opbergruimte voor documenten en andere kantoorartikelen zodat deze niet in het zicht hoeven te staan.

6. Ruim de koelkast wekelijks op

Als veel mensen gebruik maken van de koelkast en deze overvol staat, zal het niet onregelmatig voorkomen dat er een pakje vleeswaren iets te lang blijft liggen.  Voorkom dat de koelkast gaat stinken door deze wekelijks uit te ruimen, producten die over datum zijn weg te gooien en iedereen eraan te herinneren dat ze hun spullen niet vergeten.

7. Schaf niet teveel servies aan

Als er genoeg borden en tassen zijn zullen mensen steeds weer nieuw servies nemen in plaats van hun andere spullen te hergebruiken.  Met een bureau vol lege kopjes en bordjes als gevolg.

8. Werk snoeren en kabels weg

Niets zo slordig als een hoop lelijke kabels door het hele kantoor.  Werk ze zoveel mogelijk weg achter kasten, onder bureaus of monteer ze met kabelbinders langs de muur zodat het er netter uitziet.

 

Praten over jouw schoonmaak?

Wij maken graag tijd en komen bij u langs voor een gesprek. En het kost je niks!

Nieuwsbrief

Interessante lectuur? Mis ons volgende artikel niet!

Share This